KSA Berkven

From EditThis.info

KSA Berkvenbond Geel is een jeugdbeweging uit de Belgische stad Geel voor jongens van 6 tot 16 jaar. De leiders van de vereniging staan elke zaterdagnamiddag klaar om hun leden - een 90-tal jongens (2006) te amuseren. Een bosrijke, veilige en mooie omgeving in combinatie met een groot terrein en mooie lokalen zijn de grootste troeven van de vereniging.

Contents

Huidige Werking

KSA Berkven is een jeugdbeweging voor jongens van 6 tot 16 jaar. Na het bereiken van deze leeftijd kan men kiezen of men leider of troubadour wordt. Elke zaterdag van 13.30u tot 16.30u gaat de werking door en staan de leiders present om de leden te amuseren, entertainen,... Plezier steeds gegarandeerd! Deze speldag gaat elke zaterdag door aan de terreinen in de meulemaekershoef 6 in Geel.

Aldaar wachten er op de leden: een 2 hectaren speelweiden omgeveven in een rustige bosrijke omgeving. De terreinen bestaan uit gewone speelweide, een voetbalveld en een basketbalplein. Naast de terreinen kan de Berkvenbond ook beschikken over lokalen. Deze bestaan uit het hoofdlokaal, een opberghok, een sanitaire blok en een extra speellokaal.

Het hoofdlokaal bestaat uit een keuken, een leidingslokaal, 2 speellokalen een opbergzolder en -kelder. Het extra speellokaal wordt "Kot van Bel" genoemd. De reden hiervan ligt in het feit dat dit lokaal ooit in de bossen van Bel in de gelijknamige Geelse parochie gestaan heeft.

KSA Berkven is verdeeld in verschillende leeftijdsgroepen, naargelang leeftijd en volgt het schooljarensysteem.

Groepsindeling KSA Berkvenbond Geel
Naam GroepLeeftijdSchooljaar
Kabouters 6 tot 8 jaar1ste en 2de studiejaar
Jongknapen 8 tot 10 jaar3de en 4de studiejaar
Knapen 10 tot 12 jaar5de en 6de studiejaar
Jongkerels 12 tot 14 jaar1ste en 2de middelbaar
Kerels 14 tot 16 jaar3de en 4de middelbaar
Jongleiding 16 tot 17 jaar5de middelbaar
Leiding en troubadours Vanaf 17 jaarVanaf 5de middelbaar
Zitteblijvers worden individueel bekeken

Activiteiten

Vaste activiteiten van de huidige Berkvenbond zijn:

  • Zomerkamp
  • Ledenweekend
  • Emmerkesfuif
  • Spaghettidag

Logo's en Kentekens

  • Algemeen Logo

Image:Berkven_Logo_small.jpg

  • Mascotte
  • Oud teken (we vinden in dit teken het kruis van Jezus, de zon en het water terug)

Image:Berkvenbond.jpg

  • Schets Berkvenhuisje

Image:Berkvenhuis.jpg

  • Het Berkven lied

Beluister het Berkvenlied (Opgenomen zoals het gezongen werd op de receptie bij de viering van het 70-jarig bestaan. Op de voorgrond hoort u Paul Peeters.)

Bekijk de tekst van het Berkvenlied

Troubadourswerking

KSA Berkvenbond Geel behoudt erg nauwe contacten met de oud-leden via een aparte werking. Deze oud-leden worden de Troubadours genoemd. Voor hen worden ook op geregelde tijdstippen activiteiten voorzien. Hiervoor engageren enkele troubadours zich in de werkingen BOT (Berkven Ondersteunings Team) en BOK (Berkvense Ontspannings Klub).

Vaste activiteiten zijn:

  • Troubadoursweekend (weekend met partners en kinderen)
  • Kamp der Vaderen (de troubadours trekken een weekend op kamp "zoals vroeger")
  • Bowling, cantus, ...

Communicatie

Om een werking te ondersteunen is een degelijke communicatie noodzakelijk. KSA Berkven realiseert dit aan de hand van:

  • ledenbrief, een maandelijkse brief naar de leden, waarin de speldagen en speciale activiteiten aangekondigd worden.
  • troubadoursbrief, een brief die op geregelde tijdstippen verstuurd wordt om de troubadours uit te nodigen op activiteiten, op de hoogte te stellen van gebeurtenissen, ...
  • Harop, een driemaandelijks tijdschrift dat naar alle leden en troubadours gestuurd wordt. Hierin staan allerlei allerlei nieuwtjes, aankondigingen, verslagen van activiteiten en dergelijke... De laatste pagina van de Harop beslaat traditiegetrouw de rubriek "Wist je dat..." waar een opsomming gegeven wordt van allerhande ludieke en informatieve weetjes.

Locatie en Verhuur

De vereniging verhuurt hun lokalen ook voor o.a. feesten, weekends en kampen.

Belangrijkste troeven voor hun zijn:

  • Rustige en veilige omgeving
  • Bossen
  • Grote terreinen
  • ...

De terreinen zijn zo'n 2 hectaren(!) groot, voorzien van een voetbalveld met doelen en een basketbalveld. Ernaast en ertegenover bevinden zich nog een halve hectare bossen.

het Berkvenhuisje bestaat uit 3 lokalen (2 grote en 1 klein) en een keuken voorzien van een ijskast, 3 gasbekkens en 2 afwasbakken. Er is ook nog een keldertje beschikbaar, dat als koele ruimte gebruikt kan worden. Verder zijn er nog 2 bijgebouwen waarvan 1 een sanitaire blok (4 toiletten en 4 waskraantjes en 2 douches) en 1 speellokaal van 10 op 20m.

Geschiedenis

Algemeen

De geschiedenis van de Geelse Berkvenbond gaat zeer ver terug. In het algemeen wordt als oprichtingsjaar 1936 genomen omdat men van toen af begon te spreken over de Berkvenbond. Uit geschriften in de archieven van de vereniging blijkt echter dat deze verder teruggaat dan het jaar 1936. Zo bezit de vereniging bijvoorbeeld handgeschreven schriften met verslagen van bijeenkomsten uit 1902.

De jeugdbeweging is ontstaan uit een Vlaamse Studentenvereniging, geïmmatriculeerd aan het College van Geel. Tot 1992 was de Berkvenbond een onafhankelijke vereniging. Omdat de verzekering en administratie omslachtig werd om als onafhankelijke vereniging door het leven te gaan werd beslist om bij een nationale koepel toe te treden. Er werd voor KSA geopteerd.

Kampplaatsen

Het kamp is het jaarlijks hoogtepunt van elke jeugdvereniging. Kampplaatsen zijn dan ook een belangrijk gegeven in de geschiedenis van KSA Berkven.

Kampplaatsen KSA Berkvenbond Geel
Jaartal Kampplaats
2001 Berkingen-Koersel
2002 Bevel-Nijlen
2003 Bocholt-Kaulille
2004 Averbode
2005 Tessenderlo
2006 De Pinte
2007 Baal-Tremelo
2008 Dilsen-Stokkem
2009 Ravels
2010 Bevel
2011 Hamont-Achel
2012 Lommel
2013 Werchter
2014 Koersel
2015 Peutie
2016 Grobbendonk
2017 Langdorp

Hoofdleiders

Hoofdleiders KSA Berkvenbond Geel
Periode Naam
 ? Eric Wijnants (1956)
 ? Jef Van Tongerloo
 ? Jan Dekoninck (1953)
 ? Marc Laenen (1959)
 ? Manu Vannuffelen (1961)
 ? Gerry Eyckmans (1970)
 ? Wim Vansant (1975)
 ? Jan Raeymaekers (1981) & Pieter Davignon (1981)
 ?-2003 Jan Raeymaekers (1981)
2003-2006 Ben Van Looveren (1984)
2006-2008 Ben Van Looveren (1984) & Gunther Nicasi (1986)
2008-2010 Dries Caers (1988)
2011-2012 Pieter Cowé (1993) & Stijn Beirinckx (1992)
2012-2014 Seth Deboel (1993) & Stijn Beirinckx (1992)
2014-2015 Frank Ruelens (1994) & Ewoud Voet (1994)
2015-2016 Jef Lauwers (1997) & Sam Renders (1997)
2016-2017 Lennert Van Looveren(1995) & Gilles Willemsen(1997)
2017-2018 Lennert Van Looveren(1995)

Leden- en leidingaantallen

  • Leden

Image:Historiek_leden.jpg

Cijfers januari 2007: 90 ingeschreven leden

  • Leiding

Image:Historiek_leiding.jpg

Cijfers januari 2007: 18 ingeschreven leiders

Historische Data

  •  ?: Marktweekend 60 jarig bestaan
  • 18/3/2006: 70 jarig bestaan-receptie voor troubadours en ouders van leden
  • 26/8/2006: Grote 70 jaar bestaan leden-speldag

Websites

KSA Berkven zag al snel het belang van een website als bron van informatie voor leden en toekomstige leden. Ook het warm maken van ouders en toekomstig lid kan op een gemakkelijke en anonieme manier door een website. Zo registreerde KSA Berkven de domeinnaam www.ksaberkven.be al op 5 september 2001. Al snel evolueerde de website van een statige site naar een hoogdynamische site waar leiders zelf hun groepspagina kunnen aanpassen, programma's ingeven en nieuwsberichten posten.

(screenshots van de andere websites worden nog toegevoegd!)

Links

Personal tools